20 november 2009

Bildverkstan Tema 21 Byta himmel - Change the sky



Jag började med att justera nivåer och kontrast på hela bilden. (changed levels and contrast in the master picture)
Gjorde en kopia på lagret. (made a copy of the layer)
Sedan använde jag lassoverktyget (lasso tool) för att markera själva himlen på kopielagret(too select the sky on the copy layer).
Därefter justerade jag i nivåer och kontrast enbart på den markerade himlen. (changed levels and contrast in the selected area)
Sedan så ställde jag mig på ursprungslagret och ändrade från normalt ljus till klart och levande ljus. (changed the original layer to vivid light)
Sist men inte minst ändrade jag genomskinligheten på kopielagret till 90% och slog ihop alla lagren. (lastley I changed the opacity of the copied layer to 90% and flattened the image)

Skillnaden syns bäst om man klickar upp bilderna i större storlek.

Se mer himmelsbyten hos Bildverkstan

3 kommentarer:

NatureFootstep sa...

visst blev det skillnad. Så där gör jag också om det finns något att jobba med i bilden. I min fanns inget alls så därför tog jag en annan himmel och lade in.

Monkan sa...

Du hittade en hel del färg i himlen ju, ser mycket trevligare ut :-)

Bildgatan-Avsändare Margareta sa...

Det var en skön skillnad, en mjukare morgon eller kväll.