30 oktober 2009

Bildverkstan 18 - Färg och mättnad - Hue o Saturation



Jag använder PSC3.
Tog ett i mitt tycke riktigt blekt och tråkigt foto från i går och gjorde om det på följande sätt:

Började med nivåer och mörkade bilden tills jag blev nöjd.
Sedan gick jag in i Hue/Saturation och började med att reglera masterbilden tills jag kände att det var okej.
Men sedan gick jag in i varje färg för sig och förstärkte något. Alltså mer mättnad på gult, rött och grönt.
Se fler bidrag hos Bildverkstan

I started with levels to darken the picture because the original is very pale.
Then I used Hue/saturation on the master picture first. Then I changed every color individually.

5 kommentarer:

Matilda sa...

Hoppas du mår bättre nu! Annars får du ha en mysig helg i soffan med bra filmer och massa koppar te. Krya på dig!1

cat sa...

Tack Matilda, det går åt rätt håll:) Men det blir definitivt en kväll i soffan.

KerstinJ sa...

Gillar egentligen båda dina bilder. Den översta har ett mystigt varm dis medan den nedersta ger kallare stämning.

Monkan sa...

En perfekt bild att labba med, när du har så många härliga färger. Jag gillar båda bilderna.

NatureFootstep sa...

ja, det blev ju riktigt modernt. Och visst blir det snyggt. Även om naturen har svårt att hänga med. :)