21 maj 2009

Annars gäller högerregeln

Högerregeln - lämna företräde - Väjningsplikt i korsningar regleras för de mesta genom högerregeln, d.v.s. fordon som samtidigt närmar sig från höger på anslutande väg ska lämnas företräde om vägmärke eller trafiksignal saknas.

I följande fall gäller alltså inte högerregeln, men det finns väldigt många korsningar där den alltså gör det!
























Varför har jag då lagt ut detta ganska fula collage, kanske någon undrar? Jo, för jag känner mig trött på att nästan varje morgon bli klippt av usla förare som kommer från vänster i en oreglerad korsning där jag kommer ifrån höger. En liten trafiklektion kunde inte skada tänkte jag, ergo den fula bilden ovan.

1 kommentar:

nillas liv på pinnen sa...

Det är inte jag iallafall för jag har inte körkort ;)